
Zakup auta z silnikiem wysokoprężnym wiąże się z koniecznością dbania o regenerację filtra DPF, gdy ten ulega nadmiernemu zapełnieniu. Nagromadzone cząstki stałe wpływają negatywnie na działanie całego układu wylotowego silnika z zapłonem samoczynnym, a wydajność filtra spada znacznie poniżej dolnej bezpiecznej granicy 85%. Codzienne użytkowanie samochodu można planować tak, aby parametry te były bezpieczne i dla auta, i dla atmosfery.
Działania przed regeneracją DPF – sprawdzone sposoby w bezpiecznym wydaniu
Pierwotnym przeznaczeniem silników Diesla było montowanie ich w dużych maszynach przemysłowych, statkach oraz wszędzie tam, gdzie silnik mógł pracować stale z wysoką mocą. Minimalizowało to powstawianie cząstek stałych, a tym samym szkodliwość spalin. Montowanie silników wysokoprężnych do aut przyniosło ze sobą konieczność ograniczania emitowanych z układu wylotowego zanieczyszczeń. Zjawisko czarnego dymu było objawem, z którym poradził sobie filtr DPF poprzez wyłapywane niedopalonych części oleju napędowego.
Na zapełnienie kanalików oraz ścian filtra nie sposób wpłynąć w sposób całkowicie zatrzymujący ten proces, można natomiast tak zmienić własne przyzwyczajenia, aby filtr zapełniał się znacznie wolniej i nie ulegał trwałym zniszczeniom.
1. Zmiana oleju silnikowego
Oleje przyjazne dla filtrów DPF to preparaty niskopopiołowe. Zawarte w nich dodatki uszlachetniające nie powodują wytrącania się popiołu siarczanowego (SA), fosforu (P) i siarki (S), stąd nazwa – oleje typu low SAPS. Wydłuża to znacznie żywotność filtra i nie powoduje jego trwałych uszkodzeń.
2. Tankowanie paliwa dobrej jakości do pełna
Przy pełnym zbiorniku paliwa dozowniki na stacji benzynowej precyzyjnie dobierają proporcje dodatków obniżających temperaturę spalania sadzy. Zużywanie paliwa niemal do końca oraz ponowne tankowanie do pełnia jest korzystnym rozwiązaniem. Warto także wybierać paliwo wyższej klasy, które w procesie spalania wydziela mniej cząstek stałych.
3. Regularna lub okresowa jazda przyjazna regeneracji filtra DPF
Optymalne warunki w czasie jazdy to – na przykład – poruszanie się stale przez kilkanaście minut (czyli poza miastem, bez sygnalizacji świetlnej i bez korków) przez kilkanaście minut z prędkością przekraczającą 50 km/h. Wzrośnie wtedy temperatura spalin i przebiegać będzie proces samoczynnego wypalania DPF. Wyłączenie silnika przerwie automatycznie proces wypalania.
4. Dbanie o szczelność turbiny oraz wtryskiwaczy
Istotne jest przede wszystkim regularne sprawdzanie, czy turbiny działają prawidłowo i czy wtryskiwacze są szczelne. Olej silnikowy, który dostaje się do komory cylindra ma bowiem znaczący wpływ na zapełnianie filtra DPF, ponieważ w procesie spalania wydziela związki, których cząsteczki stałe trwale osiadają w kanalikach i na ściankach filtra.
5. Fachowa regeneracja DPF przy pierwszych sygnałach
Gdy na desce rozdzielczej włączyła się kontrolka powiązana z filtrem cząstek stałych, należy zgłosić się na jego regenerację w profesjonalnym serwisie. Nowoczesne metody, takie jak wypalanie w piecu indukcyjnym, pozwalają przywrócić filtrowi, a tym samym układowi wylotowemu, pełną sprawność i pierwotną wydajność.
Jazda podwyższonego ryzyka przy braku regeneracji filtra DFP
Do warsztatów trafiają również auta, w których filtr DPF jest zapełniony maksymalnie, a nawet uszkodzony wewnątrz lub na powłoce zewnętrznej od nieprawidłowej eksploatacji w stanie niezgodnym z normami. W skrajnych przypadkach dochodzi do zatarcia turbosprężarki lub silnika, gdzie skutki są często nieodwracalne lub naprawa tej części okazuje się bardziej kosztowna niż wymiana.
Aby uniknąć sytuacji, w której jedna część układu wylotowego przyczynia się do znacznie większej awarii, gdzie samochód nie może być prawidłowo eksploatowany, należy jako stały element dbania o auto przyjąć niezwłoczne reagowanie na wyświetlające się komunikaty, które we współczesnych pojazdach generuje komputer, zatem nie warto ich ignorować.
Wszystko, co wspomaga regenerację filtra cząstek stałych jest już w aucie
Samochód z założenia ma zdolność samoregeneracji poszczególnych układów, natomiast potrzebne są do tego określone warunki jazdy oraz używanie paliwa i oleju silnikowego o optymalnym składzie. Ponieważ w praktyce nie zawsze możliwe jest pokonywanie długich dystansów z dużą prędkością i na wysokich obrotach, a dokładne parametry paliwa nie sposób sprawdzić podczas tankowania, pozostaje okresowa lub sporadyczna regeneracja filtra DPF w warunkach serwisowych, w oparciu o sprawdzone i bezpieczne metody.