
Kanaliki filtra DPF zapełnione nadmiarem cząstek sadzy stanowią istotny problem w autach z silnikiem Diesla, ponieważ defekt ten może negatywnie wpływać na pracę silnika, a także znacznie zwiększać emisję szkodliwych substancji do atmosfery przez układ wylotowy. Jeżeli mechanizmy wewnętrzne wypalania DPF okazują się niewystarczające, alternatywą jest czyszczenie w serwisie samochodowym.
Gdy auto nie radzi sobie z procesem wypalania DPF
Sposobem przewidzianym przez producentów aut jest samoczynne wypalanie DPF podczas jazdy samochodem. Nie takie to jednak proste, ponieważ wymaga określonych warunków, a mianowicie kilkunastu minut ciągłej jazdy przy 3000–3500 obr./min z dużą prędkością, na przykład maksymalną dla 4. biegu i wyższą. Jest to możliwe w zasadzie jedynie poza miastem, dlatego w samochodach prywatnych i służbowych, które poruszają się głównie w mieście, problemy z DPF są zjawiskiem częstym.
Świecąca kontrolka na desce rozdzielczej powiązana z filtrem to znak z komputera sterującego pracą silnika, że należy niezwłocznie podjąć działania. Wypalanie cząstek stałych z filtra w profesjonalnym piecu indukcyjnym różni od samoczynnego procesu:
- diagnostyka – poprzedza ona kolejne etapy i pozwala sprawdzić dokładnie poziom zapełnienia kanalików, aby optymalnie dobrać parametry działania pieca; w przypadku wypalania podczas jazdy autem nie ma opcji fachowego zdiagnozowania filtra DPF, wiadomo jedynie o jego zapełnieniu za sprawą wspomnianej wcześniej kontrolki,
- skuteczność – funkcjonalność pieca indukcyjnego opiera się na mechanizmie jego działania, gdzie wymontowany z auta filtr poddawany jest przez 8-9 godzin działaniu temperatury 700oC; w tym czasie wypalana sadza zmienia się w popiół; popiół zostaje następnie wydmuchnięty z filtra, co całkowicie oczyszcza wnętrze kanalików,
- profesjonalizm – nieznajomość tematu może sprawić, że mimo jazdy z parametrami teoretycznie potrzebnymi do skutecznego oczyszczenia DPF, jego zapełnienie może nie zostać znacząco zmniejszone; pomoc fachowców z warsztatu samochodowego okazuje się wtedy niezbędna,
- diagnostyka końcowa – również po zakończeniu wypalania oraz ponownym umieszczeniu filtra w puszcze i zamontowaniu go do auta, pracownicy serwisu przeprowadzają fachową diagnostykę komputerową; pozwala ona rzetelnie ocenić efekty i sprawdzić, czy filtr rzeczywiście jest gotowy do dalszego użytkowania.
W związku z powyższym jeżeli zawodzi metoda najbardziej naturalna, warto zgłosić się do specjalistów w serwisie samochodowym.
Bezpieczne czyszczenie filtra DPF – dlaczego to tak istotne?
Atutem nowoczesnych napraw i procesów regeneracyjnych w serwisach samochodowych jest ich bezpieczeństwo. Podczas niefachowego czyszczenia filtra DPF może dojść do licznych uszkodzeń zarówno powłoki zewnętrznej, jak też kanalików wewnątrz, na przykład ich zniekształcenia czy nadtopienia. Wybierając metody profesjonalne wybierasz jednocześnie pewność i bezpieczeństwo wszystkich podjętych przez serwis działań.
Wychwytywanie ze spalin niewielkich cząstek sadzy (PM) podczas pracy silnika oraz wewnętrzne ich dopalanie, często zaledwie w 15% spełnia zapotrzebowanie na faktyczny proces oczyszczania kanalików w filtrze DPF. Pozostała sadza osiada w filtrze i wymaga dodatkowych działań, aby filtr mógł wrócić do swojego pierwotnego stanu. Spośród kliku dostępnych na rynku metod (w tym także czyszczenie chemiczne, wypłukiwanie) wypalanie indykcyjne jest godną uwagi alternatywą.
Nowoczesny piec indukcyjny i niezwykła skuteczność wypalania DPF
Metodyczne wypalanie DPF bez dodatkowego wtrysku paliwa, na filtrze wymontowanym z układu wydechowego sprawdzi się wtedy, gdy celem jest uzyskanie optymalnych rezultatów w postaci całkowitego oczyszczenia ze złogów niedopalonej sadzy. Kierowca nie jest w stanie na bieżąco obserwować poziomu zapełniania filtra podczas jazdy, może natomiast poddać tę część fachowej diagnozie i profesjonalnemu oczyszczaniu przez wypalanie w piecu indukcyjnym lub inną bezpieczną metodą.