
Często praktyką w przypadku awarii podzespołu elektronicznego jest wymiana całego modułu. Klienci nie wiedzą, że wymiana niesprawnego sterownika to nie jedyne rozwiązanie. Z pomocą doświadczonego elektromechanika możliwa jest naprawa wielu usterek sterowników.
Elektromechanik – jedyny ratunek
Kwestia naprawy sterowników jest obecnie jednym z wyzwań dla elektromechaników (rozwijamy to w osobnym artykule). Poza przypadkami, kiedy pod względem technicznym sterownik nie wymaga wymiany, istnieją też trudne sytuacje, gdy wymiana sterownika jest wręcz niemożliwa. Może być to kłopot szczególnie w starszych modelach samochodów. Tutaj znalezienie części oryginalnych (zamienniki nie wchodzą w grę) jest niewykonalne, gdyż tego typu części są niedostępne na rynku lub ich cena jest niewspółmiernie wysoka do wartości samochodu.
Istnieją też sytuacje, gdy zdobycie nowego elementu jest utrudnione przez samego producenta pojazdu. Wybrane sterowniki są sprzedawane jedynie w większych podzespołach, co oznacza automatycznie wyższy wydatek. Ponadto producenci umieszczają moduły elektroniczne w nierozbieralnych obudowach (układy są też zalewane plastikiem lub klejem), co również zmusza do wymiany całego modułu. W niektórych modelach, gdzie demontaż obudowy jest możliwy, wymaga on z kolei użycia ciężkich narzędzi. Wreszcie zdarza się, że sterowniki mają zabezpieczenia uniemożliwiające zmianę fabrycznych ustawień. Wszystko to przemawia za tym, by skorzystać z pomocy elektromechanika.
Rola wiedzy i doświadczenia elektromechanika
W przypadku każdej awarii elektroniki samochodowej najtrudniejsze jest ustalenie jej przyczyny. Dotyczy to również niesprawnych sterowników. Tutaj o sukcesie decyduje wiedza elektromechanika oraz specjalistyczny sprzęt, które stanowią dużą część ceny naprawy. Stwierdzenie uszkodzenia wymaga podłączenia sterownika do testera diagnostycznego (w przypadku sterownika silnika błędy można też odczytać z kontrolki silnika).
Mimo iż sama naprawa sterowników zabiera więcej czasu, jej cena jest bardziej korzystna niż zakup nowego modułu. Za awarie całych podzespołów elektronicznych odpowiadają najczęściej wybrane elementy sterowników, a dokładnie ich wady fabryczne. Naprawa sterownika sprowadza się więc do wymiany problematycznego elementu. Koszt jest dużo niższy niż przy zakupie nowego sterownika, zaś naprawiony sterownik będzie działał równie sprawnie.
Wśród awaryjnych elementów sterowników są:
- oporniki,
- kondensatory,
- przekaźniki,
- bezpieczniki lub ścieżki.
Awarie sterownika często wynikają z usterek mających miejsce poza nim czyli po prostu z niesprawnego pojazdu. Przykładowo winna może być wadliwa cewka zapłonowa, błąd zaworu czy niewłaściwie zamontowana instalacja gazowa. W takim wypadku przed naprawą sterownika trzeba usunąć przyczynę problemu.
W silniku uszkodzenie jego sterownika można podejrzewać, gdy:
- samochód nie odpala lub odpala z trudem,
- samochód gaśnie w trakcie jazdy lub po rozgrzaniu,
- praca silnika jest nierówna.
Każdorazowo sygnałem, że z którymś ze sterowników dzieje się coś niepokojącego, będzie informacja widoczna na kontrolce tablicy rozdzielczej samochodu.
Wymiana sterownika jest niewątpliwie jedynym wyjściem w przypadku jego zalania lub spalenia. Nie zdarza się to jednak często. W pozostałych wypadkach warto skorzystać ze wsparcia elektromechanika. Dobry specjalista będzie nieoceniony w Warszawie Mokotów i w pozostałych częściach stolicy. Może on nas uratować przed wysokimi kosztami związanymi z wymianą sterowników, a nieraz całych podzespołów.