
Proces zapełniania filtra cząstek stałych to zjawisko typowe dla silników Diesla. Wychwytywane ze spalin cząstki sadzy osiadają właśnie w filtrze DPF, który jest odpowiedzialny za ich dopalanie. Jeżeli jednak warunki w postaci jazdy miejskiej na krótkich dystansach oraz inne okoliczności nie sprzyjają wzmożonej samoregeneracji filtra DPF, potrzebne są dodatkowe działania.
Zmiana sposobu jazdy i jej związek z regeneracją filtra DPF w warunkach naturalnych
Sam sposób prowadzenia auta oraz dobór tras ma wpływ na dopalanie sadzy w filtrze, natomiast założeniem producentów filtra cząstek stałych była jazda na długich dystansach, na wysokim biegu i przy dużych wartościach obrotów silnika na minutę. W praktyce oznacza to, że samochody eksploatowane w inny sposób, na przykład głównie podczas jazdy na krótkie odległości w warunkach miejskich, znacznie wzmaga wytwarzanie sadzy, ponieważ nie jest to optymalny sposób zużywania oleju napędowego.
Sposobem na skuteczną regenerację jest także metoda regeneracji aktywnej, w której komputer pokładowy daje impuls do dodatkowego wypalania cząstek stałych podczas jazdy, gdy poziom zanieczyszczeń w filtrze osiągnie 45% zapełnienia. Temperatura gazów spalinowych wzrasta wtedy powyżej 500oC, a zatem stworzone zostają optymalne warunki do redukcji zanieczyszczenia filtra. Zdarza się jednak, że proces ten jest niewystarczająco skuteczny, poziom zapełnienia filtra rośnie. Stosowane są wtedy metody bardziej radykalne.
Regeneracja filtra DPF w serwisie – fachowa pomoc zamiast wymiany
Filtr DPF jest częścią kosztowną, dlatego od wymiany znacznie bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy serwisu w regeneracji, czyli przywróceniu pierwotnych parametrów i właściwości użytkowych tej części. Profesjonalna regeneracja filtra DPF może przebiegać w jeden z następujących sposobów:
- regeneracja wymuszona – opisane powyżej mechanizmy zostają aktywowane poprzez wybranie odpowiedniej komendy na testerze diagnostycznym; układ sterujący pracą silnika przyjmuje skorygowane ustawiania i sprawia, że tworzone są warunki odpowiednie do wypalania cząstek stałych podczas jazdy; ustawienia te warto powierzyć serwisowi,
- wypalanie w piecu indukcyjnym – jest to niezwykle skuteczna oraz w pełni bezpieczna metoda, która przy zastosowaniu się do wytycznych pozwala całkowicie oczyścić filtr z nagromadzonych cząstek stałych, a tym samym zregenerować go i zwiększyć jego wydajność; takiej usługi również warto szukać w warsztatach samochodowych,
- metoda czyszczenia chemicznego – wymaga ona szczególnej ostrożności i zastosowania wysokiej klasy preparatów, aby w trakcie działania składników aktywnych nie zostały uszkodzone chociażby ceramiczne elementy filtra lub zawarte w nim metale szlachetne; dalsza część procesu regeneracji filtra to praca silnika przy zamontowanym filtrze podczas standardowej jazdy samochodem przez kilkanaście minut lub praca silnika w samochodzie na hamowni podwoziowej.
Czynności mające na celu regenerację DPF są konieczne zwłaszcza przed wyjazdami zagranicznymi, gdzie w niektórych krajach (na przykład w Niemczech) podczas rutynowej kontroli drogowej może zostać sprawdzony także skład spalin, a tym samym poziom zanieczyszczeń w tych spalinach. W przypadku zanieczyszczonego, uszkodzonego lub wręcz usuniętego filtra, nie sposób przejść pomyślnie taką kontrolę.
Regeneracja filtra cząstek stałych zawsze z korzyścią dla budżetu
Gdy zanieczyszczenia w filtrze przekroczą 80% jego pojemności i nie są to „jedynie” cząsteczki sadzy, lecz również przepalony olej silnikowy oraz inne niemożliwe do wypalenia złogi, konieczna może być wymiana filtra. Warto zatem reagować na ostrzeżenia w postaci włączających się kontrolek sygnalizujących, że czas oddać auto do serwisu na regenerację filtra cząstek stałych. Pozwoli to uniknąć znacznie kosztowniejszej wymiany filtra i przygotuje auto do dalszej eksploatacji.